Cara Menaikkan Tekanan Darah Rendah

Tekanan darah merujuk kepada tekanan yang dikenakan oleh darah pada pembuluh arteri darah ketika darah di pam oleh jantung keseluruh anggota tubuh badan manusia. Tekanan darah di buat dengan mengambil dua ukuran dan biasanya diukur seperti berikut – 120 /80 mmHg. Nombor atas (120) menunjukkan tekanan ke atas pembuluh arteri akibat denyutan jantung. Ia dipanggil tekanan sistolik. Nombor bawah (80) menunjukkan tekanan semasa jantung berehat di antara pengepaman.

Ia dipanggil tekanan diastolik. Masa yang paling baik untuk mengukur tekanan darah adalah semasa anda rehat dan dalam keadaan duduk atau baring.

Sekiranya tekanan darah didapati sentiasa lebih tinggi dari kadar biasa secara berlarutan seseorang itu dikatakan mengalami masalah darah tinggi. Pesakit darah tinggi mesti sekurang-kurangnya mempunyai tiga bacaan tekanan darah yang melebihi 140/90 mmHg semasa berehat.

Berikut merupakan cara-cara untuk meningkatkan tekanan darah..

1. AIR PUTIH

Minum air putih dalam jumlah yang cukup banyak antara 8 hingga 10 gelas sehari.

 


2. KOPI

Sesekali minum kopi agar dapat meningkatkan degupan jantung sehingga tekanan darah akan meningkat.

 

3. GARAM

Mengambil makanan yang cukup mengandungi kadar garam yang betul.

 

4. BAYAM

Untuk sayur, perbanyak mengambil bayam kerana bayam bagus untuk mengatasi tekanan darah rendah. Selain itu, coklat, lada, hati ayam kampung/sapi/kambing, mentega, dan keju katanya juga bagus untuk orang yang menderita tekanan darah rendah.

5. SATE KAMBING

Mengenai gambaran masyarakat yang sebahagian besar beranggapan bahawa dengan mengambil daging kambing bagi penderita hipotensi dapat meningkatkan tekanan darah sebenarnya belum jelas, Namun dibenarkan kalau hal itu akan meningkatkan kandungan haemoglobin (Hb) dalam darah. Sekali lagi harus dipahami bahwa tekanan darah rendah ertinya bekalan darah tidak maksima keseluruh bagian tubuh. Haemoglobin (Hb) rendah adalah bererti bahwa kandungan Hb sebagai zat pengikat oxygen dalam darah memiliki kadar rendah yang akibatnya penderita boleh pucat (anemia), pening , merasa cepat lelah dan sebagainya.

5 thoughts on “Cara Menaikkan Tekanan Darah Rendah”

  1. Pingback: Cara Menaikkan Tekanan Darah Rendah «

  2. wah, lepas baca artikel ni saya faham jugak sikit2 pasal tekanan darah rendah. ia berkait dengan jantung rupanya. lama dah saya xminum kopi. tapi dulu kopi is my fave. mmg rasa hangat jer lepas minum kopi dan rasa lebih tenaga!

  3. aku benar-benar terinspirasi bersama dengan Anda menulis bakat sebagai baik sebagai
    dengan tata letak pada blog . adalah bahwa ini dibayar
    subyek atau apakah Anda memodifikasi itu Anda self? Either way menjaga menaiki bagus kualitas tinggi
    menulis, itu jarang rekan a besar blog seperti ini saat ini ..

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.